
25 jan 2021
Sinds 1 januari 2021 is de BREXIT een feit. Een ‘No Deal’ scenario is op het nippertje voorkomen en na jaren van onderhandelen is er een akkoord bereikt tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk. Het Europees Parlement moet haar goedkeuring nog verlenen maar per 1 januari is de voorlopige handelsovereenkomst in werking getreden.
We hebben de belangrijkste afspraken en veranderingen voor jou als importeur en of exporteur op een rijtje gezet:
- Douaneformaliteiten
Vanaf 1 januari 2021 dient er voor elke zending een douaneaangifte gedaan te worden bij in- en uitvoer. - Invoerrechten
Na douaneaangifte moeten er mogelijk invoerrechten betaald worden. Om gebruik te kunnen maken van verlaagde invoerrechten of nulrechten, ook wel tariefpreferentie genoemd, dienen de goederen van preferentiële oorsprong te zijn en moet dit aangetoond kunnen worden. Er zijn meerdere mogelijkheden om dit aan te tonen welke uitgebreid worden beschreven op de website van de Kamer van Koophandel: https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/actuele-ontwikkelingen-exportdocumenten/ - BTW
Bij invoer in de EU en in het VK betaal je behalve invoerrechten ook BTW. Er is een mogelijkheid om dit te verleggen door gebruik te maken van Artikel 23 of PVA (Post VAT Accounting). Voor een gedetailleerde uitleg verwijzen wij naar de belastingdienst https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw
Voor al jouw vragen over de BREXIT en bijbehorende douanezaken kun je uiteraard altijd contact met ons opnemen.
En als jouw expediteur kan Embassy Freight je assisteren met het opmaken van douanedocumentatie en de inklaring, mits wij het transport uitvoeren.
Bronnen: EVO Fenedex, Belastingdienst en KvK